Over Stanislas beweeg-vmbo/mavo

Met bewegen en leren kom je sneller vooruit

Het Stanislas Beweeg-vmbo/mavo is de eerste school in Nederland waar bewegen en leren centraal staat. Onderzoek heeft aangetoond dat sporten vóór en tijdens lessen leidt tot betere prestaties. En wij ervaren dat dit werkt!

Bij ons heb je de leukste start van de dag met sporten en bewegen. En omdat we een kleine school zijn, kennen we elkaar goed. Je krijgt begeleiding op maat en er is veel oog voor hoe je je voelt op school en in de klas. Omdat iedere leerling uniek is, hebben we veel keuzemogelijkheden. Je kan daarom een pakket kiezen dat echt bij jou past.

Leren is meer dan een diploma halen. We vinden het ook belangrijk dat je je talenten ontdekt. Dat je het beste uit jezelf haalt, met oog voor de ander. Bij ons léér je leren, in een omgeving van samenwerken en vertrouwen.

In het onderwijs hanteren we de volgende drie uitgangspunten: Veiligheid, Plezier en Groei.

Veiligheid

Veiligheid is waar ontwikkeling begint. We creëren veiligheid door elkaar op een positieve en respectvolle manier tegemoet te treden, door iedereen te laten voelen dat hij/zij er mag zijn en door duidelijk te zijn wat we van elkaar verwachten en accepteren.

Plezier

Vanuit een veilige omgeving en positieve benadering ontstaat plezier. We kunnen hard werken en nemen wat we doen serieus. Tegelijkertijd hebben we plezier en kunnen we samen lachen. Daarbij laten we merken dat we elkaar niet alleen waarderen, maar ook nodig hebben om individueel en samen een stap verder te komen.

Groei

Wie vertrouwen, ruimte en support voelt om mee te doen, durft de eigen grenzen te verleggen, dingen uit te proberen, zichzelf te laten zien en zijn stem te laten horen. Tegelijkertijd leer je ook ruimte geven aan anderen. Doordat we het samen doen, zien we elkaar stap voor stap groeien, in allerlei opzichten. En wie goed leest, ziet dat we op deze manier ook werken aan verschillende burgerschapsvaardigheden.

Identiteit

Het Stanislas Beweeg-vmbo/mavo hanteert de uitgangspunten van de Ignatiaanse pedagogiek. Deze is erop gericht om mensen te laten groeien en van de omgeving en de wereld een betere plek te maken. Om dit te bereiken, richten we ons niet op kennisverwerving alleen, maar op de verbinding met heel de leerling. We stimuleren de leerling om leerervaringen in de klas te verbinden met leerervaringen thuis, op het werk, in de eigen sociale omgeving en in het eigen leven in het algemeen.
Daarbij staan de volgende drie elementen centraal:

• Vertrouwen omdat wij vanuit vertrouwen in elkaar samenwerken en communiceren. Vertrouwen is de basis om te komen tot een veilige sfeer waarin je elkaar en jezelf kan uitdagen.
  • Sportiviteit omdat wij ervan overtuigd zijn dat sportief bezig zijn je niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal fit houdt en sterk maakt. Sportiviteit verwijst ook naar hoe je omgaat met anderen: in een wedstrijd kun je elkaars tegenstander zijn – zoals je ook in bijvoorbeeld een debat in het gewone leven het oneens kunt zijn – maar tegelijkertijd toon je respect voor de ander. Tot slot gaat sportiviteit over sportmentaliteit: iets willen bereiken, de lat hoog leggen en bereid zijn daarvoor tot het uiterste te gaan.
  • Teamgeest omdat het belangrijk is dat we het samen doen en voortdurend met elkaar in verbinding blijven. Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Dat laatste hebben we in 2023 ervaren; we zijn niet voor niets de sportiefste school van Nederland geworden!